Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia

Data aktualizacji 21.06.2024

Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia

Jak promować firmę na rynku lokalnym? To właśnie lokalna społeczność może stać się fundamentem stabilnego rozwoju i sukcesu niewielkiego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawimy najskuteczniejsze metody, które pomogą wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zapisać się w pamięci sąsiedztwa i zdobyć lojalnych klientów. Dowiedz się, jak wykorzystać lokalne zasoby, zbudować silną markę i efektywnie komunikować się z potencjalnymi klientami w Twojej okolicy. Czytaj!

Jak promować firmę na rynku lokalnym – co jest najważniejsze?

Promowanie firmy na rynku lokalnym wymaga przemyślanej strategii, która uwzględnia specyfikę społeczności oraz konkurencję. Kluczowym elementem jest zrozumienie oczekiwań swojej grupy docelowej. Stwórz brand personę i na tej podstawie wybierz najefektywniejsze metody docierania do społeczności. Innej formy działań będzie wymagała mała firma ogrodnicza, a innej rzemieślnicza piekarnia.

Narzędzia promocji na lokalnym rynku

Promując firmę lokalnie, skupimy się na działaniach w realnym życiu. Internet będzie jednak pomocnym narzędziem także w tym przypadku – trzeba tylko wiedzieć, jak go wykorzystać. Poniżej wskazujemy zarówno realne, jak i internetowe opcje promocji lokalnej.

1 – Firmowe stroje

Firmowe ubrania to jeden z najważniejszych elementów kreowania profesjonalnego wizerunku w bezpośrednim kontakcie z klientami. Opcji jest wiele – koszulki zdobione sitodrukiem, polary z własnym nadrukiem, kurtki z naszywkami z logotypem – toteż uda się dopasować odzież dla każdej branży.

Co więcej, każde wyjście na ulicę w firmowym stroju będzie służyło zwiększaniu rozpoznawalności. Dziesiątki przechodniów zauważą nadrukowany logotyp, a wystarczy raptem przelotny kontakt, by zanotować symbol w pamięci.

realizacja polarów z nadrukiem logo firmy jako przykład jak promować firmę na rynku lokalnym
Doskonale wykonane polary z logo może stworzyć dla Ciebie m.in. firma Logos. To jeden z liderów polskiego rynku ubrań firmowych. Źródło: oficjalna strona Logos.

2 – Dopracowana strona internetowa

Każda poważna firma powinna posiadać własną stronę internetową. Na stronie przedstaw swoją ofertę, zamieść formularz kontaktowy i wybierz domenę zgodną z nazwą marki.

Strona będzie podstawą Twojej reklamy w Internecie. Nawet potencjalny klient z klatki obok najpierw wygoogluje firmę, którą jest zainteresowany, a brak takowej strony wzbudziłby jego podejrzenia co do rzetelności.

3 – Reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna ma się dobrze, ale pod warunkiem równie dobrego wykonania.

Plakat powinien być atrakcyjny wizualnie, z wyraźnym przekazem i estetycznym projektem. Kluczowe elementy to przyciągający wzrok nagłówek, czytelny tekst oraz grafiki wysokiej jakości. Kolorystyka powinna być zgodna z identyfikacją wizualną firmy.

Plakat ma zdobić otoczenie, a nie być kolejnym zaśmiecaczem. Jeżeli w Twojej okolicy jest już od groma plakatów różnej maści i dyskusyjnej jakości, odradzamy tę formę promocji. Nawet najpiękniejszy plakat zginie w gąszczu makulatury, na którą z pewnością narzekają przechodnie.

Jak się reklamować lokalnie zamiast tego? Postaw na przykład na estetyczną tablicę-potykacz w pobliżu wejścia do lokalu. Zadbaj także o doskonale wykonany szyld na wejściu.

4 – Lokalne promowanie w Google

Kiedy masz swoją stronę internetową, otwierają się przed Tobą ogromne możliwości promowania w wyszukiwarce Google.

  • Reklamy Google Ads można ustawić tak, by wyświetlały się tylko osobom w wybranej lokalizacji.
  • Założenie firmowej wizytówki to obowiązkowy punkt! Wizytówki w Google są darmowe, a użytkownicy skrupulatnie sprawdzają je przed skorzystaniem z usług firmy.
  • Warto zainwestować także w lokalne SEO – pozycjonowanie z uwzględnieniem geografii. Dzięki SEO Twoja firma może pojawić się u góry wyników wyszukiwania na słowa np. firma remontowa Gdynia, piekarnia bezglutenowa Wadowice, restauracja wegańska Zgierz.

Pozycjonowanie i ustawianie reklam w Google najlepiej powierzyć doświadczonemu specjaliście od marketingu lub agencji interaktywnej. Skuteczne działanie w Google wymaga wiedzy i doświadczenia – to trudniejsze, niż mogłoby się wydawać.

5 – Korzystanie z mediów lokalnych

Lokalna telewizja, gazetka dla mieszkańców dzielnicy, regionalne radio i portale informacyjne – to miejsca, w których możesz umieszczać swoje reklamy. Dzięki tradycyjnym mediom działającym na małą skalę dotrzesz zwłaszcza do tych osób, które na co dzień nie korzystają z Internetu. Z kolei ci, którzy śledzą lokalne newsy na dedykowanym portalu, mogą poznać Twoją firmę z rzetelnego artykułu sponsorowanego.

Zrób listę mediów działających w Twojej okolicy i skontaktuj się z nimi w sprawie wyceny działań reklamowych.

6 – Udział w wydarzeniach

Kolejny sposób na to, jak promować firmę na rynku lokalnym i przy okazji zadbać o ciepły wizerunek, równie ważny, co sama rozpoznawalność.

  • Prowadzisz serwis i sklep rowerowy? Wystaw jeden z rowerów na charytatywną licytację.
  • Prowadzisz cukiernię? Dołącz do organizatorów pikniku rodzinnego i dostarcz swoje popisowe ciasta.
  • Prowadzisz salon beauty? Wystaw kilka voucherów w ramach loterii na festynie.

Każdy lokalny biznes może się zaangażować w eventy rozrywkowe i charytatywne akcje. Nie muszą być one ściśle powiązane z typem biznesu. Dzisiaj nikogo nie dziwi, że puchary w szkolnym turnieju sportowym zakupiła lokalna firma remontowa.

Przedstawiciele Twojej firmy powinni podczas wydarzenia nosić ubrania z nadrukami logo. To pozwoli zasygnalizować, że nie tylko zasponsorowałeś event, ale również realnie w nim uczestniczysz.

wolontariusze z lokalnej firmy podczas akcji pomocowej
Chociaż marketing nie jest sednem działalności charytatywnej, wolontariat niezaprzeczalnie należy do skutecznych metod na to, jak się reklamować lokalnie. Na inicjatywach dobroczynnych korzystają wszyscy.

7 – Współprace z innymi lokalnymi biznesami

Współpraca z innymi lokalnymi biznesami to skuteczna strategia, która może przynieść obopólne korzyści. Klienci, korzystając z jednej usługi, mogą zyskać zniżkę na ofertę partnerskiego biznesu. Dla Ciebie – zwiększenie rozpoznawalności gwarantowane. Dla partnera – chętniejsze korzystanie z jego usług, by zdobyć zniżkę.

Warto szukać partnerów wśród przedstawicieli tej samej lub pokrewnej branży. Spójną współpracę nawiążą np.:

  • fryzjerka i stylistka paznokci,
  • ekipa remontowa i wykonawca mebli na zamówienie,
  • restauracja i cukiernia,
  • sklep sportowy i ścianka wspinaczkowa,
  • księgarnia i szkółka językowa.

8 – Rozdawanie wizytówek

Stare, dobre wizytówki – Twój dyskretny nośnik reklamy, świadczący o profesjonalnym podejściu do prezentacji. Rozdawaj wizytówki swojej firmy każdej nowo napotkanej osobie i klientowi.

Wiele osób wręcz zbiera wizytówki, a w razie poszukiwania usługodawcy zagląda do swojej kolekcji, zamiast do Internetu!

9 – Brylowanie w mediach społecznościowych

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube – firma powinna mieć przynajmniej jeden profil w mediach społecznościowych.

Prowadzenie mediów społecznościowych jest w tych czasach równie niezbędne, co posiadanie strony internetowej. Na platformach masz do dyspozycji reklamy ukierunkowane na lokalną społeczność, okazję do bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi klientami i potężne narzędzie kreowania wizerunku.

W mediach publikuj autentyczne materiały z życia firmy. Pracownicy na fotografiach zawsze powinni prezentować się profesjonalnie – przystąp do tworzenia contentu już po organizacji firmowych ubrań z nadrukami.

jak się reklamować lokalnie  - poprzez robienie zdjęć z klientami na potrzeby social mediów
Zachęcaj klientów, by oznaczali Twoją firmę w swoich relacjach w mediach społecznościowych.

10 – Zachęty do poleceń

W tym, jak się reklamować lokalnie, nie można zapomnieć o roli poczty pantoflowej. Polecenia od znajomych pomagają skłonić do skorzystania z usług danej firmy jak nic innego.

Zachęcaj klientów do wystawiania opinii w wizytówce Google i mediach społecznościowych. Ponadto oferuj polecającym klientom ekskluzywne zniżki, które zachęcą ich do promowania Twojej marki w swoim kręgu znajomych.

Podsumowanie

Istnieje wiele sposobów na to, jak promować firmę na rynku lokalnym. Pierwszym krokiem jest zadbanie o wizerunek pracowników poprzez profesjonalną firmową odzież. Rozejrzyj się po okolicy za potencjalnymi partnerami promocyjnymi, weź udział w wydarzeniu dla mieszkańców, rozdaj wizytówki.

Pomimo ograniczonego obszaru działalności, nie lekceważ potęgi Internetu. Reklamy w Google, media społecznościowe i strona internetowa są dzisiaj fundamentem marketingu także na szczeblu lokalnym.

MOGĄ CI SIĘ SPODOBAĆ:

Książki o zarządzaniu – 6 propozycji, które warto przeczytać

Biznes

Książki o zarządzaniu – 6 propozycji, które warto przeczytać

Zarządzanie to dziedzina, która wymaga ciągłego doskonalenia umiejętności oraz zdobywania nowej wiedzy. Dobre książki mogą być wspaniałym źródłem inspiracji i praktycznych wskazówek. Dlatego, jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat zarządzania, warto zapoznać się z literaturą, która pomoże Ci wznieść się na wyższy poziom.  W […]

czytaj dalej

Kategorie

Warto zobaczyć

Biznes

Książki o zarządzaniu – 6 propozycji, które warto przeczytać

Zarządzanie to dziedzina, która wymaga ciągłego doskonalenia umiejętności oraz zdobywania nowej wiedzy. Dobre książki mogą być wspaniałym źródłem inspiracji i praktycznych wskazówek. Dlatego, jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat zarządzania, warto zapoznać się z literaturą, która pomoże Ci wznieść się na wyższy poziom.  W […]

czytaj dalej

Książki o zarządzaniu – 6 propozycji, które warto przeczytać

Warto zobaczyć

Biznes

Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia

Jak promować firmę na rynku lokalnym? To właśnie lokalna społeczność może stać się fundamentem stabilnego rozwoju i sukcesu niewielkiego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawimy najskuteczniejsze metody, które pomogą wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zapisać się w pamięci sąsiedztwa i zdobyć lojalnych klientów. Dowiedz się, jak […]

czytaj dalej

Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia