Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia
Data aktualizacji 21.06.2024
Jak promować firmę na rynku lokalnym? To właśnie lokalna społeczność może stać się fundamentem stabilnego rozwoju i sukcesu niewielkiego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawimy najskuteczniejsze metody, które pomogą wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zapisać się w pamięci sąsiedztwa i zdobyć lojalnych klientów. Dowiedz się, jak wykorzystać lokalne zasoby, zbudować silną markę i efektywnie komunikować się z potencjalnymi klientami w Twojej okolicy. Czytaj!
Jak promować firmę na rynku lokalnym – co jest najważniejsze?
Promowanie firmy na rynku lokalnym wymaga przemyślanej strategii, która uwzględnia specyfikę społeczności oraz konkurencję. Kluczowym elementem jest zrozumienie oczekiwań swojej grupy docelowej. Stwórz brand personę i na tej podstawie wybierz najefektywniejsze metody docierania do społeczności. Innej formy działań będzie wymagała mała firma ogrodnicza, a innej rzemieślnicza piekarnia.
Narzędzia promocji na lokalnym rynku
Promując firmę lokalnie, skupimy się na działaniach w realnym życiu. Internet będzie jednak pomocnym narzędziem także w tym przypadku – trzeba tylko wiedzieć, jak go wykorzystać. Poniżej wskazujemy zarówno realne, jak i internetowe opcje promocji lokalnej.
1 – Firmowe stroje
Firmowe ubrania to jeden z najważniejszych elementów kreowania profesjonalnego wizerunku w bezpośrednim kontakcie z klientami. Opcji jest wiele – koszulki zdobione sitodrukiem, polary z własnym nadrukiem, kurtki z naszywkami z logotypem – toteż uda się dopasować odzież dla każdej branży.
Co więcej, każde wyjście na ulicę w firmowym stroju będzie służyło zwiększaniu rozpoznawalności. Dziesiątki przechodniów zauważą nadrukowany logotyp, a wystarczy raptem przelotny kontakt, by zanotować symbol w pamięci.
2 – Dopracowana strona internetowa
Każda poważna firma powinna posiadać własną stronę internetową. Na stronie przedstaw swoją ofertę, zamieść formularz kontaktowy i wybierz domenę zgodną z nazwą marki.
Strona będzie podstawą Twojej reklamy w Internecie. Nawet potencjalny klient z klatki obok najpierw wygoogluje firmę, którą jest zainteresowany, a brak takowej strony wzbudziłby jego podejrzenia co do rzetelności.
3 – Reklama zewnętrzna
Reklama zewnętrzna ma się dobrze, ale pod warunkiem równie dobrego wykonania.
Plakat powinien być atrakcyjny wizualnie, z wyraźnym przekazem i estetycznym projektem. Kluczowe elementy to przyciągający wzrok nagłówek, czytelny tekst oraz grafiki wysokiej jakości. Kolorystyka powinna być zgodna z identyfikacją wizualną firmy.
Plakat ma zdobić otoczenie, a nie być kolejnym zaśmiecaczem. Jeżeli w Twojej okolicy jest już od groma plakatów różnej maści i dyskusyjnej jakości, odradzamy tę formę promocji. Nawet najpiękniejszy plakat zginie w gąszczu makulatury, na którą z pewnością narzekają przechodnie.
Jak się reklamować lokalnie zamiast tego? Postaw na przykład na estetyczną tablicę-potykacz w pobliżu wejścia do lokalu. Zadbaj także o doskonale wykonany szyld na wejściu.
4 – Lokalne promowanie w Google
Kiedy masz swoją stronę internetową, otwierają się przed Tobą ogromne możliwości promowania w wyszukiwarce Google.
- Reklamy Google Ads można ustawić tak, by wyświetlały się tylko osobom w wybranej lokalizacji.
- Założenie firmowej wizytówki to obowiązkowy punkt! Wizytówki w Google są darmowe, a użytkownicy skrupulatnie sprawdzają je przed skorzystaniem z usług firmy.
- Warto zainwestować także w lokalne SEO – pozycjonowanie z uwzględnieniem geografii. Dzięki SEO Twoja firma może pojawić się u góry wyników wyszukiwania na słowa np. firma remontowa Gdynia, piekarnia bezglutenowa Wadowice, restauracja wegańska Zgierz.
Pozycjonowanie i ustawianie reklam w Google najlepiej powierzyć doświadczonemu specjaliście od marketingu lub agencji interaktywnej. Skuteczne działanie w Google wymaga wiedzy i doświadczenia – to trudniejsze, niż mogłoby się wydawać.
5 – Korzystanie z mediów lokalnych
Lokalna telewizja, gazetka dla mieszkańców dzielnicy, regionalne radio i portale informacyjne – to miejsca, w których możesz umieszczać swoje reklamy. Dzięki tradycyjnym mediom działającym na małą skalę dotrzesz zwłaszcza do tych osób, które na co dzień nie korzystają z Internetu. Z kolei ci, którzy śledzą lokalne newsy na dedykowanym portalu, mogą poznać Twoją firmę z rzetelnego artykułu sponsorowanego.
Zrób listę mediów działających w Twojej okolicy i skontaktuj się z nimi w sprawie wyceny działań reklamowych.
6 – Udział w wydarzeniach
Kolejny sposób na to, jak promować firmę na rynku lokalnym i przy okazji zadbać o ciepły wizerunek, równie ważny, co sama rozpoznawalność.
- Prowadzisz serwis i sklep rowerowy? Wystaw jeden z rowerów na charytatywną licytację.
- Prowadzisz cukiernię? Dołącz do organizatorów pikniku rodzinnego i dostarcz swoje popisowe ciasta.
- Prowadzisz salon beauty? Wystaw kilka voucherów w ramach loterii na festynie.
Każdy lokalny biznes może się zaangażować w eventy rozrywkowe i charytatywne akcje. Nie muszą być one ściśle powiązane z typem biznesu. Dzisiaj nikogo nie dziwi, że puchary w szkolnym turnieju sportowym zakupiła lokalna firma remontowa.
Przedstawiciele Twojej firmy powinni podczas wydarzenia nosić ubrania z nadrukami logo. To pozwoli zasygnalizować, że nie tylko zasponsorowałeś event, ale również realnie w nim uczestniczysz.
7 – Współprace z innymi lokalnymi biznesami
Współpraca z innymi lokalnymi biznesami to skuteczna strategia, która może przynieść obopólne korzyści. Klienci, korzystając z jednej usługi, mogą zyskać zniżkę na ofertę partnerskiego biznesu. Dla Ciebie – zwiększenie rozpoznawalności gwarantowane. Dla partnera – chętniejsze korzystanie z jego usług, by zdobyć zniżkę.
Warto szukać partnerów wśród przedstawicieli tej samej lub pokrewnej branży. Spójną współpracę nawiążą np.:
- fryzjerka i stylistka paznokci,
- ekipa remontowa i wykonawca mebli na zamówienie,
- restauracja i cukiernia,
- sklep sportowy i ścianka wspinaczkowa,
- księgarnia i szkółka językowa.
8 – Rozdawanie wizytówek
Stare, dobre wizytówki – Twój dyskretny nośnik reklamy, świadczący o profesjonalnym podejściu do prezentacji. Rozdawaj wizytówki swojej firmy każdej nowo napotkanej osobie i klientowi.
Wiele osób wręcz zbiera wizytówki, a w razie poszukiwania usługodawcy zagląda do swojej kolekcji, zamiast do Internetu!
9 – Brylowanie w mediach społecznościowych
Facebook, Instagram, TikTok, YouTube – firma powinna mieć przynajmniej jeden profil w mediach społecznościowych.
Prowadzenie mediów społecznościowych jest w tych czasach równie niezbędne, co posiadanie strony internetowej. Na platformach masz do dyspozycji reklamy ukierunkowane na lokalną społeczność, okazję do bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi klientami i potężne narzędzie kreowania wizerunku.
W mediach publikuj autentyczne materiały z życia firmy. Pracownicy na fotografiach zawsze powinni prezentować się profesjonalnie – przystąp do tworzenia contentu już po organizacji firmowych ubrań z nadrukami.
10 – Zachęty do poleceń
W tym, jak się reklamować lokalnie, nie można zapomnieć o roli poczty pantoflowej. Polecenia od znajomych pomagają skłonić do skorzystania z usług danej firmy jak nic innego.
Zachęcaj klientów do wystawiania opinii w wizytówce Google i mediach społecznościowych. Ponadto oferuj polecającym klientom ekskluzywne zniżki, które zachęcą ich do promowania Twojej marki w swoim kręgu znajomych.
Podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na to, jak promować firmę na rynku lokalnym. Pierwszym krokiem jest zadbanie o wizerunek pracowników poprzez profesjonalną firmową odzież. Rozejrzyj się po okolicy za potencjalnymi partnerami promocyjnymi, weź udział w wydarzeniu dla mieszkańców, rozdaj wizytówki.
Pomimo ograniczonego obszaru działalności, nie lekceważ potęgi Internetu. Reklamy w Google, media społecznościowe i strona internetowa są dzisiaj fundamentem marketingu także na szczeblu lokalnym.
MOGĄ CI SIĘ SPODOBAĆ:
Jaka odzież robocza dla kierowcy samochodu ciężarowego? Poradnik
Praca kierowcy samochodu ciężarowego nie jest łatwa. To w końcu długie godziny spędzone w trasie, często w zmiennych warunkach atmosferycznych, a do tego konieczność załadowania i rozładowania towaru. Kluczowe są więc w tym przypadku odpowiednie ubrania do pracy. Jakie? Jaka odzież robocza dla kierowcy samochodu […]
Jak urządzić mały salon kosmetyczny? 10 inspirujących porad
Zastanawiasz się, jak urządzić mały salon kosmetyczny, by stał się miejscem komfortowym, funkcjonalnym, a jednocześnie przyciągającym uwagę klientów? Mała przestrzeń może wydawać się wyzwaniem, ale z odpowiednimi rozwiązaniami każdy metr kwadratowy da się optymalnie wykorzystać. W tym artykule pokażę Ci 10 praktycznych porad, które pozwolą […]
Business casual – co to za styl?
Business casual jest stylem ubioru, który sprawdza się w wielu sytuacjach biznesowych. Stanowi kompromis pomiędzy codziennym strojem a formalną stylizacją. Często wykorzystuje się go w biurach, podczas spotkań z klientami czy na branżowych eventach. W tym artykule dowiesz się o nim więcej – czym dokładnie […]
Najlepsze książki o marketingu
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jakie książki o marketingu są naprawdę warte przeczytania? Jeśli tak, to trafiłeś w dziesiątkę! W naszym artykule przedstawimy ranking 30 najlepszych książek o marketingu, które nie tylko zmieniły oblicze tej dziedziny, ale również mogą zrewolucjonizować Twoje podejście do biznesu. Od klasyków, […]
Kategorie
Warto zobaczyć
Jak promować firmę na rynku lokalnym? Najskuteczniejsze narzędzia
Jak promować firmę na rynku lokalnym? To właśnie lokalna społeczność może stać się fundamentem stabilnego rozwoju i sukcesu niewielkiego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawimy najskuteczniejsze metody, które pomogą wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zapisać się w pamięci sąsiedztwa i zdobyć lojalnych klientów. Dowiedz się, jak […]
Warto zobaczyć
Business casual – co to za styl?
Business casual jest stylem ubioru, który sprawdza się w wielu sytuacjach biznesowych. Stanowi kompromis pomiędzy codziennym strojem a formalną stylizacją. Często wykorzystuje się go w biurach, podczas spotkań z klientami czy na branżowych eventach. W tym artykule dowiesz się o nim więcej – czym dokładnie […]